Konference Mobility Management - shrnutí prezentací

04. 05. 2012

Ve čtvrtek 26. dubna se v pražském Hotelu President uskutečnil první ročník konference Mobility Management. Toto setkání navazovalo na dřívější konferenci Fleet Management konanou v předešlých devíti letech a zároveň bylo prvním svého druhu v České republice. Zástupci společností s vlastními vozovými parky, leasingových společností, automobilek a dalších dodavatelů zde řešili, jakou podobu bude mít mobilita v blízké budoucnosti a jak se stát součástí pokroku v této oblasti.

Účastníci setkání se shodli na tom, že hlavní problém prosazování nových technologií v oblasti mobility nejsou a nebudou finanční prostředky, ale nutnost změny myšlení a neochota měnit zaběhnuté postupy. Predikcemi je sdílení ekologicky šetrných automobilů a s tím spojený postupný zánik osobního vlastnictví tohoto statku.

Nové vize firemní mobility

První blok konference nazvaný „Všechno se mění – význam inovací v mobilitě osob stoupá“, zahájil ředitel České inovace Daniel Sobotka slovy: ,,Nyní se budeme vznášet ve výšinách.“ Jeho prohlášení dostál hned první příspěvek, ve kterém Martin Hausenblas, místopředseda představenstva společnosti Adler International, seznámil přítomné se svou vizí budoucnosti mobility. V americkém státě Nevada byl přijat zákon povolující pohyb autonomních vozidel (tj. bez řidiče) po silnicích. Podle Hausenblase ve chvíli, kdy lidé přestanou řídit auta, zanikne potřeba osobního vlastnictví vozu: „Potřebou lidí není vlastnictví auta, ale zajištění mobility. Společenský status dnes související s kvalitou vozu se bude v budoucnu vyjadřovat úrovní najatého vozu." Vozidla na elektrický pohon budou sdílená, což s sebou ponese celou řadu výhod především v podobě energetických, emisních i finančních úspor. Vznikne obrovský nový trh, který můžeme využít. Česká republika má výrobní základy, technologie, know how – vše co je potřeba, aby se stala lídrem v této oblasti: ,,Buď se to bude dít s námi  nebo bez nás!“, uzavřel svou prezentaci o budoucnosti možná ne až tolik vzdálené úspěšný český podnikatel.

Jako další se mikrofonu chopil Radovan Mužík, Managing Partner společnosti Fleet Partners, který ve své prezentaci shrnul současné trendy mobility managementu. „Nejtěžším krokem bude jednoznačně změna myšlení, neboť všechny komponenty již existují, jde jen o to, jak je poskládat. Sdílená mobilita znamená přínosy pro uživatele, celou společnost i výrobce vozů.“

Téma elektromobilů otevřel Petr Kristl, vedoucí Elektrotrakce Mobility spolu se svým předřečníkem a kolegou ze společnosti Škoda Auto Martinem Fellerem, vedoucím Regionu 1 - ČR – Prodej.  Na jejich velmi dobře přijatou prezentaci navázal šéf společnosti Carlson Wagonlit Travel Jiří Homolka. Seznámil auditorium s tím, jaké služby mohou dnes nabízet cestovní kanceláře zaměřené na služební cesty na míru v době, kdy je mobilita především o možnosti vykonávat pracovní činnost odkudkoliv za pomoci moderních technologií, a co všechno obnáší cestovní politika společnosti.


Tlak na změnu přinese velká zlepšení i bezpečnost

Druhá část kongresu zahájili zástupci společnosti PriceWaterhouseCoopers ČR. Petr Šafková velmi výstižně hovořila o daních a zvýhodnění, které v oblasti služebních vozů umožňují zákony. Ředitel poradenské divize PWC Jan Malý dodal, že „Mnoho firem ještě dnes neví, jaké jsou reálné náklady na jejich vozový park!“ Zdůraznil také důležitost vhodného načasování a interní komunikace při změnách ve vozovém parku, neboť problematika interního fleetu jde napříč celou firmou.

Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát představil vize této přední leasingové společnosti, která sebe sama vidí jako koordinátora činností mezi dealerem, dodavatelem a zákazníkem. V prioritách zákazníků stále vidí na prvním místě cenu, až na druhém pak kvalitu a rozsah služeb. Ztotožňuje se s vizí přechodu od potřeby vlastnit auta k mobilitě. A to nejen v oblasti firemní, ale i retailové klientely. Mnoho věcí se přesune do online formy, zbude více prostoru na ekologii a bezpečnost. Na závěr svojí prezentace Kranát prohlásil: „Do budoucna přežijí na trhu giganti s dlouhodobou strategií.“

Velice originálně pojal svůj příspěvek nazvaný „Proč znovu vymýšlet kolo“ konzultant Roman Řípa z poradenské společnosti Blue Strategy. Ukázal paralelu automotive a oblasti IT, ve které v minulosti působil.  Na začátku stačilo mít nový produkt. S postupem času však zákazníci nechtějí produkty, ale řešení konkrétních problémů. Prostor pro operativní leasingové společnosti vidí i mimo auta – mohou například prodávat lístky na vlak nebo nabízet kompletní pokrytí firemních cest. Stejně tak dealeři by podle něj měli hledat nové služby, které nabídnou svým zákazníkům. „Nebojte se spojovat dohromady produkty, které jsou zdánlivě ze zcela jiných odvětví. Cílem je uspokojit danou potřebu.“ Na otázku, proč prosazování inovativních technologií trvá tak dlouho  odpověděl Řípa tím, že finanční krize byla příliš měkká  na to, aby lidi vykolejila z běžného chování a jednání. „Buď přijde silný tlak na změnu,  nebo zůstane vše při starém a je jedno jestli se jedná o tlak pozitivní nebo negativní.“

Rostoucí roli technologií v mobilitě si vzal jako téma Tomáš Trejbal ze společnosti 02. Také on vidí mobilitu jako lék na klientovy problémy. Prvním řešením je přístup k firemním informacím odkudkoliv pomocí chytrých telefonů a tabletů. Dochází tak ke snižovaní počtu naježděných kilometrů i času stráveného na cestách. Druhou možností je monitoring vozidel za pomoci GPS čipu. Stejným způsobem lze také sledovat zaměstnance. „I když to zní kontroverzně, je tato služba pro jejich vlastní dobro a bezpečnost.“ Budoucnost vidí ve větší míře využívání videokonferencí, které dávají možnost pracovat na dálku či z domova.

Diskuse otevřely konkrétní prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci

Odpoledne patřilo diskusím. V té první zasedli u jednoho stolu klíčoví zástupci leasingových firem spolu s představiteli společností, které jejich služby nakupují. Moderátor Martin Dokoupil, (Managing Partner společnosti Blue Strategy) se soustředil na citlivé vztahy mezi zákazníky a dodavateli a od počátku panelu byla v sále cítit mírná nervozita jeho aktérů.

  • Velmi trefně vše glosoval po návratu ze zahraniční mise Jaromír Hájek, generální ředitel Lease Plan Česká republika mottem Žij a nech žít.
  • Generální ředitel společnosti Grünenthal Czech Libor Schwarz rozehřál publikum, když vylíčil svoji negativní zkušenost s hledáním nejvýhodnější nabídky operativního leasingu. „Nejenže celá záležitost trvala nepřiměřeně dlouho, ale některé z firem vůbec nekomunikovaly.“  Překvapila ho neochota některých leasingových společností bojovat o klienta v době krize. „Pokud nepatříte k největším zákazníkům, tak o vás není zájem. Skutečná krize zřejmě ještě nepřišla.“
  • Jednatel společnosti ŠkoFIN Jan Kranát poznamenal, že obdobnou zkušenost mají bohužel všichni, kdo v České republice něco poptávají. „Jedná se o problém stavu služeb u nás, absenci prodejní kultury. Je to otázka výchovy lidí a jejich motivace.“,zakončil svou přímočarou reakci.
  • Elias Drakopoulos, General Manager společnosti Business Lease  připomenul, že nedostatky existují na obou stranách: „S negativní zkušenostmi se setkáváme desetkrát měsíčně.“ Na mysli měl především nejasná výběrová řízení.
  • Se specifickými příklady z praxe seznámil přítomné Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy, Sekce řízení dopravy České pošty. Kubásek přirovnal podpis leasingové smlouvy k roztočení rulety, kdy obě strany čekají, jak to celé dopadne. „Nové technologie by se daly využít k tomu, aby se ruleta neroztáčela příliš rychle a spolupracovalo se.“ 
  • Ukázalo se, že existuje obrovský prostor pro vzájemně výhodnou spolupráci firem a leasingových společností například v monitoringu zacházení uživatelů s firemními vozidly. „Nevyplatí se sedrat partnery z kůže a na obou stranách je třeba hledat rezervy pro možnosti výhodné spolupráce.“,shrnul závěry diskuse Martin Dokoupil.

Před samotným závěrem kongresu došlo k obměně diskutérů a moderování se chopil Stanislav Zelenka, prezident České asociace Fleet managementu. Ten ke všem otázkám neopomněl připojit čísla z nejrůznějších průzkumů a výzkumů. Dotazovanými, kteří odpovídali na otázky auditoria, byli zástupci firem s různě velkými vozovými parky a rozdílnou car policy. V diskuzi přišli na řadu otázky ohledně využívání či zneužívání GPS, možnosti šetření pohonných hmot i alternativní způsoby mobility.

„Rádi jsme se vydali novou cestou a neomílali dávno omleté, zrealizovat jubilejní fleetový svátek by bylo možná snazší, ale nové vize nám dávají větší smysl. Děkujeme necelé stovce vnímavějších, kteří nás podpořili již při prvním ročníku svou účastí. Chtěli jsme téma takto v ČR otevřít jako první.“, dodal organizátor Antonín Parma z Blue Events.


Fakta o Mobility Management Congress 2012 (26. 4. v Praze):
• Organizátory kongresu byla společnost Blue Events
• Odbornými garanty se staly společnosti Fleet Partners, Blue Strategy a Česká Asociace Fleet Managementu
• Účastnilo se ho několik desítek profesionálů napříč odvětvími, včetně řady generálních ředitelů a majitelů firem
• Generálním partnerem kongresu se stala společnost ŠkoFIN, dále projekt podpořili např. společnosti Škoda AUTO a O2, mediálními partnery byli Ekonom, iHNED.cz a Fleet